مقالات

GPS (سیستم موقعیت یاب جهانی) چیست؟

Gps GNSS جی پی اس - جی پی اس دستی گارمین - تجهیزات جانبی نقشه برداری - دوربین ترازیاب - شماره تماس: 09021116149 - 02165361614

GPS که در ابتدا با نام Navstar GPS شناخته می شد، یک سیستم ناوبری مبتنی بر ماهواره است که موقعیت، سرعت و هماهنگی زمان را بر اساس یک سیستم ماهواره ای جهانی ارائه می دهد. امروزه، GPS در همه جا وجود دارد و در اکثر برنامه‌ های مدرن مانند گوشی‌ های هوشمند و ساعت‌ های هوشمند به یک کاربرد عادی تبدیل شده است. این یک فناوری حیاتی است که بر آینده تأثیر می گذارد و به سازمان های متعدد در سراسر جهان کمک می کند. برخی از مشاغل بیشتر از سایرین به GPS متکی هستند. GPS به شما می گوید کجای کره زمین هستید و خدمات موقعیت یابی، ناوبری و زمان فعلی را ارائه می دهد. هدف آن هدایت ما از یک نقطه به نقطه دیگر است، و این یک سرویس رایگان است که توسط دولت ایالات متحده اداره می شود. ما در این مطلب به مبحث GPS (سیستم موقعیت یاب جهانی) میپردازیم. جهت خرید و اطلاع از قیمت انواع دوربین توتال استیشن ،Gps GNSS جی پی اس، دوربین ترازیاب (نیوو) ، پهپاد نقشه برداری ، تجهیزات جانبی نقشه برداری ، تراز لیزری ، متر لیزری ، جی پی اس دستی گارمین میتوانید با کارشناسان شرکت و فروشگاه تجهیزات نقشه برداری دیاکو تجهیز پرگاس  تماس بگیرید.

GPS (سیستم موقعیت یاب جهانی)

برای عملکرد صحیح، GPS به سه بخش اصلی نیاز دارد: بخش فضایی، بخش کنترل و بخش کاربر.

  • بخش فضایی از 24 ماهواره ایاد شده است که سیگنال های یک طرفه را ارسال می کنند که چگونگی و موقع فعلی GPS ماهواره را عرضه می دهد.

  • بخش کنترل شامل ایستگاه های نظارت و کنترل است که رفتار مناسب ماهواره را تضمین می کند و سلامت و وضعیت صورت فلکی ماهواره را حفظ می کند.

  • در نهایت، بخش کاربر شامل تجهیزاتی به نام گیرنده است که سیگنال های ماهواره های GPS را دریافت می کند و موقعیت و زمان ابعادی کاربر را محاسبه می کند.

موارد استفاده متعددی برای GPS وجود دارد و عوامل متعددی می توانند بر دقت آن تأثیر بگذارند.

به شکل شبیه به هم، دستگاه GPS از سه دسته ایجاد شده است: ایستگاه های زمینی و گیرنده ها، ماهواره ها.

  • ایستگاه های زمینی از ردیاب استفاده می کنند تا مطمئن شوند که ماهواره ها در مکانی که ما فکر می کنیم هستند. این ایستگاه ها همچنین ماهواره ها را نگهداری می کنند و ساعت آنبورد خود را به روز می کنند.

  • یک گیرنده جی پی اس، شبیه به چیزی که امکان دارد در گوشی یا ماشین خود پیدا کنید، همیشه به دنبال سیگنالی از ماهواره ها است. گیرنده با استفاده از سیگنال هایی که دریافت می کند فاصله تا ماهواره ها را تعیین می کند. گیرنده باید حداقل روی چهار ماهواره قفل شود تا مکان دقیق آن بر روی زمین مشخص شود.

  • هر ماهواره به طور مداوم موقعیت و زمان خود را با استفاده از سیگنال های رادیویی پخش می کند. گیرنده به این سیگنال ها گوش می دهد و از مهر زمانی موجود در سیگنال برای محاسبه فاصله بین ماهواره و گیرنده استفاده می کند. این فاصله به عنوان محدوده شناخته می شود.

هنگامی که گیرنده برد حداقل سه ماهواره را به دست آورد، می تواند از فرآیندی به نام سه لایه بندی برای محاسبه موقعیت دقیق خود بر روی زمین استفاده کند. گیرنده تقاطع کره هایی را که در مرکز هر ماهواره است، تخمین می زند که شعاع آنها برابر با برد گیرنده تا ماهواره است. تقاطع این کره ها موقعیت گیرنده را تعیین می کند.

با دریافت سیگنال از ماهواره ها، فناوری GPS از سه لایه برای محاسبه موقعیت، سرعت و اطلاعات ارتفاع استفاده می کند.

یک دستگاه جی‌پی‌اس باید سیگنال حداقل سه ماهواره را تفسیر کند تا بتواند مکان روی زمین را محاسبه کند. با این حال، ماهواره چهارم برای بررسی صحت داده ها استفاده می شود.

شبکه GPS متشکل از ماهواره هایی است که دو بار در روز دور زمین می چرخند. هر ماهواره یک سیگنال مایکروویو را پخش می کند که گیرنده یا دستگاه GPS از آن برای محاسبه فاصله بین خود و ماهواره استفاده می کند.

هنگامی که یک ماهواره سیگنالی را ارسال می کند، یک کره در اطراف ماهواره با شعاع بر اساس فاصله تا دستگاه GPS ایجاد می کند. با افزودن ماهواره دوم کره دیگری ایجاد می شود و این دو کره در دو نقطه تلاقی می کنند. افزودن ماهواره سوم کره سومی را ایجاد می کند که به تعیین مکان دستگاه GPS کمک می کند.

به عبارت دیگر، جهان سه بعدی است، بنابراین ماهواره ها به جای دایره های ساده، کره ایجاد می کنند. تقاطع سه کره دو نقطه ایجاد می کند و نزدیکترین نقطه به زمین به عنوان موقعیت نهایی دستگاه GPS انتخاب می شود.

یافته های کلیدی GPS

در اینجا یافته های کلیدی GPS آمده است:

  1. GPS مخفف عبارت Global Positioning System است و سیستمی است که از سیگنال های ماهواره ای برای محاسبه مکان، سرعت و همگام سازی زمان استفاده می کند.

  2. GPS به میلیون ها نفر در زندگی روزمره خود کمک می کند، از تعیین محل کافی شاپ بعدی گرفته تا رانندگی در سراسر کشور.

  3. GPS از 24 ماهواره تشکیل شده است که دو بار در روز به دور زمین می چرخند.

  4. GPS متعلق به دولت ایالات متحده و اداره می شود و برای همه آزاد است.

  5. هر دستگاه GPS ممکن است سیگنال هایی را از شش یا چند ماهواره دریافت کند که موقعیت دقیق و ناوبری را فراهم می کند.

جی پی اس برای چه مواردی استفاده می شود؟

ردیابی GPS یک ابزار قدرتمند با موارد استفاده چندگانه است که بسیاری از مشاغل و صنایع برای افزایش کارایی از آن استفاده می کنند.

ردیابی GPS معمولاً برای اهداف زیر استفاده می شود:

  • مکان: ایجاد موقعیت در زمین.

  • ناوبری: رسیدن از نقطه A به نقطه B با سهولت.

  • ردیابی: نظارت بر دارایی های فیزیکی یا افراد.

  • نقشه برداری: ساختن نقشه های دقیق از جهان.

  • زمان بندی: محاسبه وقت را دقیق تر می کند.

ردیاب های GPS توسط مدیران ناوگان و صاحبان وسایل نقلیه برای ردیابی موقعیت خودروهای خود استفاده می شود. سیستم مانیتورینگ GPS می تواند اطلاعات مفیدی را به مدیران ناوگان ارائه دهد، مانند:

  • موقعیت دقیق خودروها در هر زمان

  • مسافت طی شده توسط خودروها.

  • مقدار وقتی که زمان مبرد تا وسیله نقلیه به مقصد برسد.

بیشتر بخوانید: سطوح لیزری برای کاربردهای ساختمانی

خرید انواع دوربین توتال استیشن ،Gps GNSS جی پی اس، دوربین ترازیاب (نیوو) ، پهپاد نقشه برداری ، تجهیزات جانبی نقشه برداری ، تراز لیزری ، متر لیزری ، جی پی اس دستی گارمین در شرکت و فروشگاه تجهیزات نقشه برداری دیاکو تجهیز پرگاس

جهت خرید و اطلاع از قیمت انواع دوربین توتال استیشن ،Gps GNSS جی پی اس، دوربین ترازیاب (نیوو) ، پهپاد نقشه برداری ، تجهیزات جانبی نقشه برداری ، تراز لیزری ، متر لیزری ، جی پی اس دستی گارمین میتوانید با کارشناسان شرکت و فروشگاه تجهیزات نقشه برداری دیاکو تجهیز پرگاس تماس بگیرید.

ارتباط با ما

شماره تماس: 09021116149

شماره ثابت: 02165361614

واتساپ: 09333769950

آدرس:تهران – اندیشه فاز4 (شهریار) – بازار بزرگ ایرانی اسلامی اندیشه – ورودی سرای مولانا – دیاکو تجهیز پرگاس

خرید انواع دوربین توتال استیشن ،Gps GNSS جی پی اس، دوربین ترازیاب (نیوو) ، پهپاد نقشه برداری ، تجهیزات جانبی نقشه برداری ، تراز لیزری ، متر لیزری ، جی پی اس دستی گارمین در شرکت و فروشگاه تجهیزات نقشه برداری دیاکو تجهیز پرگاس – دوربین ترازیاب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *