مقالات

دوربین ترازیاب

خرید دوربین ترازیاب - دوربین توتال استیشن - دیاکو تجهیز پرگاس - تجهیزات نقشه برداری دیاکو - شماره ثابت: 0265361614

شناخت با دوربین ترازیاب و نوع های آن

بر همه‌ی ما کاملاً مشخص است که بالا بردن حواس در انجام طرح های ساخت‌ و ساز سبب بالا رفتن کیفیت ساخت و باعث به زیاد شدن طول عمر استفاده از ساختمان می‌شود. در همین جهت دوربین‌های نقشه‌برداری یا ترازیاب (نیو) و زاویه‌یاب (تئودولیت) راستا درج رقم های ارتفاعی و به وجود آمدن زاویه های خیلی زیاد در ساخت‌ و ساز استفاده می شوند. ما در این مطلب به مبحث دوربین ترازیاب میپردازیم. جهت خرید و اطلاع از قیمت انواع دوربین توتال استیشن ،Gps GNSS جی پی اس، دوربین ترازیاب (نیوو) ، پهپاد نقشه برداری ، تجهیزات جانبی نقشه برداری ، تراز لیزری ، متر لیزری ، جی پی اس دستی گارمین میتوانید با کارشناسان شرکت و فروشگاه تجهیزات نقشه برداری دیاکو تجهیز پرگاس  تماس بگیرید.

دوربین ترازیاب

 سیستم های اولیه استفاده از ترازیابی دستگاهی به اسم ترازیاب آبی بوده که به وسیله ی ایرانیان باستان استفاده می شد. به‌ طوری که این تراز، لوله‌ای از نی بوده که میان آن سواری بزرگ و در هر سمت آن حفره ی کوچک وصل کننده به طنابی داشته و دو نفر هر سمت طناب را روی یک تیکه چوبی قرار می دهند. در همین جهت بعد نفر سوم با کاسه از حفره وسط نی آب ریخته و هنگامی که آب از هرکدام از حفره های دو سمت به مقدار نامساوی می‌ریخت، سر طنابی که بالاتر قرارگرفته بود را یه مقدار پایین میاوردند تا آب به مقدار مساوی از دو سر خالی شود؛ به همین خاطر میزان میان سر چوب و مکان قرار گرفتن طناب تفاوت ارتفاع میان دونقطه را می‌داد.

سپس آنها از تراز شیشه‌ای استفاده می کنند که قابلیت حبابی در سر آنها و این چنین قابلیت انحنای مشخصی است که در شکل افقی بودن تراز حباب کاملاً در میان تراز قرار می‌گیرد. در سال‌های بعد، کارخانه‌های سازنده وسیله های نقشه‌ برداری با آماده کردن یک یا دو عدد تراز در بقل دوربین این امکان را مهیا کردن که هنگامی حباب تراز در وسط است مدار علامت روی دوربین هم افقی بشود. به همین خاطر با حرکت جهتی که مدار علامت روی یک سطح افقی در محیط ایجاد می‌شود. در اصل با کمک این مدار تفاوت ارتفاع میان دونقطه محاسبه می شود. به این ترتیب ترازهای اپتیکی ساخته شد. این ترازها بر روی سه‌ پایه وصل و با سه پیچ تنظیم مدار علامت روی دوربین به‌ شکل افقی قرار می‌گرفت و با حرکت جهت دوربین صفحه‌ای افقی در محیط ساخته می‌شد. دستگاه‌ های ترازیاب تنها توانا به به وجود آمدن یک میدان افقی در محیط بودند و برای مشخص تفاوت ارتفاع نقطه های از قطعه های تعیین شده چوب استفاده می‌ گردید و به مرور زمان بود که با اضافه کردن یک صفحه مدرج افقی به دوربین امکان محاسبه زاویه افقی میان دو دنباله بر سطح زمین به این وسیله اضافه می شود و به صورت ترازیاب‌ های امروزی در آمده است.

خرید انواع دوربین ترازیاب (نیوو)

شناخت با نوع های ترازیابی در صنعت ساخت‌وساز

 ترازیابی نوع های مختلفی دارد که ازجمله موردای زیر نمونه‌ هایی از آن است که به‌ آن پرداخته ایم:

  • ترازیابی مثلثاتی

ترازیابی مثلثاتی یکی از گونه های ترازیابی است که در آن برای میزان ارتفاع از رابطه مثلثاتی و جریان فیثاغورث استفاده می‌شود. به همین علت این اسم را روی آن گذاشته‌ اند. البته که به این روند، روش غیرمستقیم هم گفته می شود.

  • ترازیابی مستقیم

احتیاج است بدانید که ترازیابی مستقیم که آسان ترین و پراستفاده ترین گونه ترازیابی در علم نقشه‌ برداری است. در ترازیابی مستقیم میزان به صورت مستقیم با استفاده از وسیله های ترازیابی انجام می گیرد. ترازیابی دقیق، شناور، متقاطع، ساده، ترازیابی تفاضلی و ترازیابی دو جهت یا مقابل؛ که هر یک از این‌ روش های متفاوتی بهره گیری خاص و ویژه خود را داشته باشد و در مدت زمان خاص از آن‌ ها استفاده می‌شود. به‌ طوری که آسان ترین روند در ترازیابی نقشه‌ برداری ترازیابی ساده به‌ شکل مستقیم است. در این روند مقصود از میزان ارتفاع دو نقطه در مقابل هم است. برای میزان ارتفاع دو نقطه لازم است میله‌ های اندازه گیری را در نقطه‌ های مشخص شده برقرار کرده و سیستم ترازیابی را میان دونقطه قرار می دهیم.

  • ترازیابی استادیمتری

به‌ طوری که می‌توان گفت که ترازیابی استادیمتری برند ترازیابی مثلثاتی توسعه پیدا کرده است. در این روند از همان برند های مثلثاتی کمک گرفته می‌شود؛ با این اختلاف که در اینجا زاویه دید می‌تواند تغییر کند و کمی شیب‌دار شود. ازاین‌ روند در سنجش ارتفاع تپه‌ها و ماهواره‌ها استفاده می‌شود.

  • ترازیابی فشارسنجی یا بارومتر

فشارسنج یا بارومتر سیستمی است که برای اندازه گیری تغییرات فشار فضا در دونقطه متفاوت استفاده می‌شود. برای محاسبه به‌ وسیله ی فشار سنج ممکن است برای نقشه‌ برداران وجود دارد که از اختلاف میان فشار دو نقطه در این‌ مسئله استفاده کنند. هنگامی که فشار را در دو منطقه مختلف محاسبه کنید، قادر به اختلاف ارتفاع را هم برای آن دو قسمت اندازه گیری کنید. البته که ترازیابی بارومتریک کم در رشته اندازه‌گیری محاسبه و ساخت و سازه‌های متفاوت به کار گرفته می شود.

بیشتر بخوانید: کاربرد دوربین توتال استیشن

خرید انواع دوربین توتال استیشن ،Gps GNSS جی پی اس، دوربین ترازیاب (نیوو) ، پهپاد نقشه برداری ، تجهیزات جانبی نقشه برداری ، تراز لیزری ، متر لیزری ، جی پی اس دستی گارمین در شرکت و فروشگاه تجهیزات نقشه برداری دیاکو تجهیز پرگاس

جهت خرید و اطلاع از قیمت انواع دوربین توتال استیشن ،Gps GNSS جی پی اس، دوربین ترازیاب (نیوو) ، پهپاد نقشه برداری ، تجهیزات جانبی نقشه برداری ، تراز لیزری ، متر لیزری ، جی پی اس دستی گارمین میتوانید با کارشناسان شرکت و فروشگاه تجهیزات نقشه برداری دیاکو تجهیز پرگاس تماس بگیرید.

ارتباط با ما

شماره تماس: 09021116149

شماره ثابت: 02165361614

واتساپ: 09333769950

آدرس:تهران – اندیشه فاز4 (شهریار) – بازار بزرگ ایرانی اسلامی اندیشه – ورودی سرای مولانا – دیاکو تجهیز پرگاس

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *